onsdag 16 maj 2012

Toner av Alvhilda

Jag har sett att många författare gör spellistor som representerar deras böcker. Jag tycker det är bra eftersom det ofta är så att man förknippar viss musik till vissa böcker. Det finns självklart vissa låtar som går varma när jag skriver och vissa låtar hör till specifika karaktärer i böckerna eller speciella händelser. Jag tänkte jag skulle delge er vad som inspirerar mig när jag skriver för att ni ska få en musikalisk känsla av henne och hennes vänner.

Först ut blir Främling i regi av Sophie Rimheden & Håkan Lidbo


Ett tillägg är att den version som egentligen är den som inspirerar mig är "Paul Lachenardière Resound Remix" av samma låt och med samma artister men den verkar inte finnas att tillgå på youtube.

Vad är det då som får mig att tänka på Alvhilda när jag hör den här musiken?
Där Carola sjöng en glättig och sprallig låt har dessa artister tagit samma text och melodi men skapat en härlig mystik som jag tycker representerar Alvhilda. När jag suttit och skrivit på hennes story har jag upplevt hennes mystik och spänning genom den här låten. Från början var det spänningen i hennes möte med Ragnvald som den inspirerade men senare, när jag satt och blickade ner på henne och såg på henne ur en främlings ögon var detta rösten som guidade mig.

Det är därför jag vill öppna med den här låten eftersom den representerar den känsla jag haft när jag skrivit böckerna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar